Over eigenwaarde : struikelblokken en stapstenen.

Mijn vrouw en ik gaan regelmatig dichtbij huis wandelen. Er is een beekdal dat vlakbij ligt. Het heet De Oude Kene. Het is een mooi stukje natuur. Met een beetje geluk zie je een aalscholver of een meerkoet die fanatiek en furieus zijn territorium verdedigt tegen een eend.
En dan..het overkomt me iedere keer weer.. Er is die leuke, aantrekkelijke oversteek over grote keien. Ik wil er graag over en voor de meesten en mijn vrouw een “makkie”. Ik sta er voor en ik denk : “ dat ga ik doen !”. Vervolgens overkomt het mij regelmatig dat ik niet durf. Ik zie schijnbaar struikelblokken in plaats van stapstenen. Het is een opstapje naar het artikel van vandaag.

Eigenwaarde : Struikelblokken en stapstenen.                                             (leestijd 5 minuten.)

Eigenwaarde en hoe bouw je dat op ?

Eigenwaarde is hoe we ons zelf waarderen. We meten deze waarde vaak af aan hoe we door anderen gezien (willen) worden. We staan in relatie met anderen, dat is volkomen natuurlijk. We leven in relatie, daar gaat het juist in mijn coaching vaak over..

Als ik ’s morgens mijn haar kam en het zit vreemd dan heb ik een ander nodig die dat ziet en er wat van zegt. Het is Jij die mij Ik maakt  zou de filosoof Buber zeggen. Daarnaast hebben we volgens familietherapeut Nagy een verlangen naar erkenning voor wie we zijn. Erkenning die anderen ons kunnen geven. We willen geaccepteerd worden, gewaardeerd worden, begrepen worden etc. Mensen weerspiegelen de goede dingen over ons. En als dat gebeurt dan zie je de zon achter de wolken.

zon-en-wolken

Struikelblokken.

Onze eigenwaarde kan een stevige deuk oplopen. Als we jong zijn en we ontvangen niet de erkenning van onze ouders en de omgeving voor wat we geven dan kan dit de eigenwaarde beschadigen. Hetzelfde speelt zich af in de relaties tussen volwassenen als we geen liefde en geborgenheid ervaren. We kunnen afgewezen worden of ons afgewezen voelen. Daarbij is het meten aan hoe we door anderen gezien worden, gekleurd door onze ervaringen. Weten we werkelijk hoe de ander echt over ons denkt ? of denken we dat ? Uit onderzoek blijkt dat er vier keer vaker negatieve gedachten bij onszelf opkomen dan positieve. (dat heb ik ergens gelezen maar de bron is mij ontschoten.) Zo kunnen er verschillende oorzaken zijn waardoor we onze eigenwaarde laag waarderen.

Dit kan tot gevolg hebben dat we het gevoel hebben dat iets mis is met ons. Dat we niet goed genoeg zijn. We willen juist erkenning voor wie we zijn. Dit kan er toe leiden dat we krampachtig de erkenning bij anderen willen halen. We kunnen het gevoel hebben dat we daar controle over hebben. Controle die we niet kwijt willen raken. Dit betaald zich uit o.a. in angst voor afwijzing en leegte met alle gevolgen voor het zelfbeeld. Hoe krijgen we immers grip op de gedachten en meningen van anderen? In het streven om de erkenning van anderen te krijgen kunnen we onszelf kwijtraken en vergeten we wat we zelf willen. We geven de leiding van ons leven uit handen.

Enkele stapstenen. Hoe vergroten we onze eigenwaarde ?

stapsteen

Stap 1 :Herken je de negatieve gedachten en wil je er aan werken om ze te veranderen ?

Stel gezonde grenzen aan de zorg om jezelf. Iedereen heeft van tijd tot tijd negatieve gedachten. Wees mild voor jezelf. Vaak zijn het dezelfde soort gedachten, die steeds weer terug komen. De meeste negatieve gedachten zijn niet gebaseerd op de werkelijkheid. Dus vraag jezelf af: “Is deze gedachte echt waar?” Meestal zal dit helpen om de betekenis van de gedachte af te breken. Laat je leven er niet door beheersen. Het zijn gedachten en je bent meer dan je gedachten.

Stap 2 : Erken en herken je  sterke punten . Laat je twijfel over jezelf zover komen dat ze je dromen in de weg staan ?
Geloof in jezelf. Werk aan je sterke punten dat helpt je eigenwaarde meer dan het oplappen van je zwakke punten. Bevrijd je van de angst om aan de verwachtingen van anderen te voldoen. Verbind je met mensen van wie je je echt iets wil aantrekken en onderzoek wat zij waarderen. Wees jezelf, zeg tegen jezelf : “ik ben goed genoeg !” en herhaal dat dagelijks.

Stap 3: Ik kan me voorstellen dat je het lastig vind om de stappen concreet te maken. Hoe goed ze ook zijn. Ze kunnen zelfs onbewust indruisen tegen je innerlijke waarden. Begrijpen van je innerlijke drijfveren is daarom ook een belangrijke stap. Wat zijn jouw struikelblokken ? Waar komt jouw zelfbeeld vandaan ? Wat zit er achter/onder jouw zelfbeeld ? Wat heb je meegemaakt ? Waar zit je in vast ? En wat voor stapstenen heb jij nodig voor jouw heden en toekomst ?

Wil je meer vrijheid ervaren ? Wil je meer over jezelf ontdekken ? Wil je meer grip op de omgang met je relaties ? Je kunt natuurlijk altijd contact met me opnemen. We kunnen samen wandelen bijvoorbeeld in de Oude Kene. En bekijk ook ééns mijn andere pagina’s. 

Dit is één van mijn nieuwsbrieven. Heb je belangstelling voor meer van dit soort berichten ?  Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief.