Wat een liedje van Amy Macdonald je over emoties vertelt.

Vaak ben je je niet zo bewust van emoties. Ze komen en gaan. Een paar weken terug, reed ik in de auto ineens bijna bovenop een andere auto. Dat was flink schrikken. De angst om te botsen hielp me om tijdig af te remmen. Ik werd boos op mezelf. ( Oei, beter opletten! ) Op anderen ( Waarom rijden ze niet door ? Stom volk! ) Die gevoelens zakten snel weer weg. Emotie is nodig om te overleven. Zonder emoties leven we niet. Even later zag ik een signaalbord (kans op file) en werd ik me bewust van gevaar. Dat signaalbord daar kom ik nog op terug.

Als er iets is wat gevoel teweeg brengt dan is het wel muziek. (waarschijnlijk is emotie een beter woord i.p.v. gevoel maar dat vind ik bij muziek te afstandelijk klinken).  Een nummer van Leonard Cohen kan me verdrietig maken, met als gevolg dat gevoel me overneemt en ik wacht tot “de storm overwaait”. Muziek helpt me voelen. Nu ik schrijf luister ik naar Queen. Deze muziek zet mij aan tot actie. Het geeft energie. “I want to break free”. En muziek van Amy Mcdonald? Haar schotse stem daar word ik warm van. En ze roept herinneringen op aan Schotland. Wonderlijk mooi land en prachtige ontmoetingen. Maar.. nu

Wat een liedje van Amy Macdonald  je over emoties vertelt.

(leestijd 4 minuten, video 3 minuten.)

 

Amy MacDonald zingt…After the sun comes the rain followed by hurt and pain… “Na de zon komt de regen. Gevolgd door gekwetst zijn en pijn hebben….. “

Emoties zijn van zichzelf dan wel neutraal. Hoe wij er mee omgaan niet. Dit wordt o.a. beïnvloed door cultuur, opvoeding en ervaringen: Mag een man huilen? Hoe boos mag je zijn? Slik je emoties in? Is geluk maakbaar, beheersbaar, een keuze? Zingt Amy daar niet over? Onprettige gevoelens: “Angst, boosheid…verdriet sta je dat toe of houd je krampachtig controle?

Mmmm… duurt lang, Gijs …. wat wil je nu eigenlijk zeggen ?

Ervaringen …Gedachten… emoties… en de reactie op je emoties worden samen gemixt. En opgeslagen in ons “emotionele geheugen”.

Ervaringen uit het verleden gaan gepaard met gedachten over onszelf en emoties en daarop volgen reacties. De reactie op een angstgevoel op ingrijpende ervaringen kan zijn: “ik ben sterk gaan piekeren of gaan vermijden”. Die reactie was er toen niet voor niets. Het heeft je geholpen.

I am the match. I am the spark. ( Ik ben de lucifer. Ik ben de vonk)
Jij en ik we zijn (als) een lucifer….”zomaar iets ” wat wrijving geeft en je ontbrandt! Stress….Een ruzie met de buren… werk dat je uitput en geen energie geeft. Je “emotionele geheugen” (waarin o.a. angst en boosheid zitten, er zijn er meer en ze kunnen onder andere gevoelens schuil gaan) wordt geprikkeld.  Je oude thema reageert zoals je “geleerd” hebt. Vroegere ervaringen in je leven bepalen mede hoe je de huidige gebeurtenissen inschat en er mee omgaat. Bijvoorbeeld door te piekeren of vermijden (ook die zijn er in veel variaties). Bij vermijden, onderdruk je onprettige gevoelens.Je raakt jezelf kwijt want je kunt dan ook niet meer genieten van wat het leven juist zo mooi maakt.

Is er iets mis met piekeren? Eh.. Ja!

Het is geen handige stijl. We zijn onmetelijk goed in denken. Alle scenario’s die we uitdenken bestaan alleen in ons eigen hoofd. Je denkt met denken het probleem op te lossen. Je komt er alleen niet los van. Onophoudelijk piekeren is controle houden en daarmee versterk je juist de emotie waar je vanaf wilt.

Amy zingt: “Don’t live for anger or despair, don’t worry, I am okay now.”
Prachtige, positieve tekst:” Leef niet voor woede of wanhoop, Geen zorgen, Ik ben nu oké.” Gelukkig de mens voor wie dit heel gewoon is. Als ze het maar niet aan anderen opdringen die dat ook wensen maar bij wie dat niet zo makkelijk gaat. Daaruit volgt wel de vraag:

Hoe kun je evenwichtiger met je gevoelens omgaan en wat kan je daarin helpen ?

Mogelijkheden zijn o.a. zelfcompassie en mindfulness. Daar zijn wel boeken over. De valkuil van mindfulness is dat het ook een vorm kan worden van het vermijden van emoties. En niet te vergeten: Muziek kan je helpen voelen.

Wat (mij) helpt is bewust worden/ de signaalborden zien.

Uit eigen ervaring weet ik het wel en toch gebeurt het. Ik heb geleerd te voelen. Dat is niet erg handig als je coach bent en je kunt het niet zelf voelen. En toch.. Ik kan goed piekeren en vermijden. (en nee.. daar ben ik niet trots op.). Wat dat betreft is dit bericht maken voor mij ook een eyeopener. Ik kan me soms “ongelukkig “piekeren. En daarop volgt nog een vervelender reactie: Ik wordt boos op mezelf en wil mezelf straffen door vroeg naar bed te (willen) gaan in plaats van, bijvoorbeeld naar de badminton. Dit is vermijden.

Hoe anders?

De voedingsbodem voor (mijn) piekeren is (mijn) kernwaarde. Die komt overeen met die van Amy Macdonald: “ Leef niet voor woede en wanhoop”, “Ik ben Oké nu” en “Ik ben een goed mens “.

Als ik ga piekeren gaan deze kernwaarden onderuit. Gedachten die bij mij meekomen zijn : Ik ben niet de moeite waard/ Het wordt nooit wat met mij/ ik ben niet oké/ Het is niet eerlijk. Etc.

Het lukt me gelukkig ook vaak om me bewust te worden van deze, niet bij mij passende kernwaarden, zonder mijn gevoel te onderdrukken. Oké, ik ben nu boos/verdrietig /angstig etc. dat is onprettig …Ik voel het in mijn buik en het is een rotgevoel. Maar het is er… en het zal ook weer weg gaan. Maar ze mogen niet mijn eigenwaarde/ kernwaarde onderuit halen. Ik zeg dan:” maar je bent eigenlijk wel een aardige gozer”. Ik word me er nog meer van bewust door (in mezelf ) te zeggen: Waar ben ik nu? Zo kom ik weer in het nu en vang ik de emoties op zonder daar nadelige gevolgen van te ondervinden.

Ik hoop dat dit voor jou ook helpend kan zijn. En tja.. ik kan me zo voorstellen niet zo snel zegt: “ik ben eigenlijk wel een aardige gozer” Dat is raar als je een vrouw bent (ha, ha.). Maar je snapt me wel. Wat zijn jouw kernwaarden? En hou je die vast?

Ik ben benieuwd wat je hiervan vind. En waarover zou je wel eens een bericht willen lezen? Stuur me een mailtje of berichtje via Fb. Dat helpt mij ook op ideeën. Als je verder nog wat wilt weten? Of als je eens(vrijblijvend !)  koffie of thee met cake  (en coaching !) wilt komen drinken. YOU ‘RE WELCOME! En leef niet voor woede en wanhoop ! Zou ik met Amy Macdonald willen zeggen. Voor nu het ga je goed,

Warme groet, Coach Gijs.

Ga hier naar mijn homepage.  En hier naar Coffee, Cake en Coaching.  Of ga hier naar mijn contactpagina.