En wie zorgt er voor jou ?

Stress en zelfkritiek en wat kun je er zelf aan doen ? (en wie zorgt er voor jou ?)

Wat doe ik om voor mijzelf te zorgen ? Ik vind dat niet altijd even makkelijk. Hoe ga ik om met kritiek en stress ?  Hoe betrek ik dat op mezelf ? Het schrijven van deze blog heeft ook mij weer aan het denken en het doen gezet. Ik badminton twee keer per week. Ik koester mijn vriendschappen. Ook humor helpt me te ontspannen.

En wie zorgt er voor jou ? (Leestijd 4 minuten).

We zijn druk, we doen druk, we maken ons druk. Ik las op internet dat 12 op de 100 bezoeken aan de huisarts over stress gaan. Wanneer was jij voor het laatst ontspannen, kalm en tevreden ? Heb je eigenlijk wel tijd om deze blog te lezen ? Stress is niet persé ongezond. Het helpt het je om met echte dreigingen en uitdagende doelen aan te gaan. Wat zou het leven zijn zonder uitdagende doelen ? Stress is een bondgenoot maar wordt een vijand als je te lang spanning voelt en je geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning. Deze overbelasting wordt chronische stress genoemd. Als je dan toch stug door blijft gaan kan het leiden tot een burn-out.

De bronnen die chronische stress stimuleren kunnen verschillende oorzaken hebben. Alle mogelijkheden en ontwikkelingen in onze huidige maatschappij (denk bijv. aan de 24 uurs economie) kunnen een prijs hebben, die chronische stress en gejaagdheid stimuleren.

Daarnaast zijn er ook onze persoonlijke redenen waarom we onszelf voortjagen. Zoals uit een onbevredigbaar behoefte aan macht, status, bezit en erkenning.

Ook ervaringen uit onze jeugd kunnen stress stimuleren. Uit de angst niet te voldoen aan de eisen die we onszelf opleggen of uit ons onvermogen om tevreden te zijn. De prijs die we daarvoor betalen is dat we minder kunnen genieten en moeite hebben om gelukkig te zijn.”

In het boek : “Compassie als sleutel tot geluk”, leggen schrijvers Monique Hulsbergen en Ernst Bohlmeijer, uit waardoor zoveel mensen last hebben van chronische stress. En nog belangrijker,(vind ik),ze leggen uit waarom :“compassie de sleutel tot geluk is”. En de mogelijkheden en keuze die we zelf hebben om bij te dragen aan ons welzijn en geluk.

Waarom compassie de sleutel tot geluk is.

Veel mensen hebben last van chronische zelfkritiek. Ze hebben last van een innerlijke criticus, die zegt dat ze niet voldoen, dat het beter moet en kan. Dat ze geen geluk verdienen, dat ze geen fouten mogen maken. Dat ze minder waard zijn dan anderen enzovoort.  Dit tast op termijn hun energie en geluk aan omdat ze vijandig worden richting zichzelf.

Als je aanhoudend negatieve gedachten hebt over wie je bent en wat je doet, mobiliseert dit het beschermingssysteem. Alsof je daadwerkelijk bedreigt wordt. Chronische zelfkritiek is een vorm van persoonlijk geweld. Zelfkritiek is vaak gericht op het verleden. Het is een hard, absoluut oordeel over jezelf: “ Zo ben ik nu eenmaal, en er is weinig kans dat het beter wordt “. Als het niet goed is, is het helemaal fout. En op die manier ga je jezelf terugtrekken en ga je het maar niet meer proberen.

Zelfcompassie is het ontwikkelen van vriendelijkheid voor jezelf en het leren toepassen van liefdevolle zelfcorrectie.Hoe kun je deze zelfcompassie ontwikkelen en zo je welzijn en geluk verbeteren ?Je kunt de hulpbronnen voor zelfcompassie,  zelf creëren en activeren.

  • Dit kan je o.a. doen, door de bronnen van je zelfkritiek te herkennen en daarna de invloed ervan leert te verminderen. Zo kan de reactie op het maken van een fout zijn, waarbij je iemand kwetst zijn : Zelfkritisch : -“Ik ben slecht”, “wat zullen anderen van me denken “, “Hoe kan ik dit verbergen”, “Had ik maar niet… ” Met zelfcompassie kan de reactie zijn : “Dit is niet leuk voor haar”, “hoe kan ik dit oplossen”, leren van de fout, excuses aanbieden.
  • Veel mensen vinden het gemakkelijk om zorg te geven aan iemand anders, en vinden het vaak lastig om zelf zorg te ontvangen, of die nu van iemand anders komt of van hun zelf. Zelfcompassie creëer je door niet alleen zorg te geven, maar ook om zelf zorg te ontvangen, tot je te nemen en ervan te genieten.  Dit kan op veel manieren. Dit kan je doen door tijd te besteden aan wat jou energie geeft. Door leuke activiteiten in je agenda te plannen. Door niet teveel tegelijk te doen. Door te bewegen, doe aan: sport, dans, yoga, wandel.
  • Plak een citaat van internet, die je aanspreekt ergens op, waar je hem meerdere keren per dag ziet. Zoals deze loesje :

En tenslotte, lees het genoemde boek. Het is zeker de moeite waard. Er staan ook oefeningen in. Met een paar gedachten uit het boek, doe ik het boek tekort.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Als je zin hebt mail dan even je reactie en je krijgt altijd antwoord terug. Herken je chronische zelfkritiek bij jezelf ? Hoe zorg jij voor jezelf ? Heb jij last van stress ? Heeft het te maken met ervaringen uit je jeugd  en of je huidige relaties ? Zijn er persoonlijke issues die jou raken ? Hoe zou ’t voor je zijn als je niet meer achteruit droomt maar vooruit droomt ?

Als je jezelf bent kwijtgeraakt in je relaties.