Depressie

In een dip of depressie? Wat kan je helpen ?

Eindelijk weer eens tijd om wat te schrijven. En er zin in ! Depressie is een ziekte die meer dan een half miljoen mensen jaarlijks raakt Dus de kans dat jij of je naasten er mee te maken krijgen is groot. Ik heb een paar goede boeken gelezen over depressie. De boeken gaven me meer zicht op wat er gebeurt in de harten en gedachten van mensen die aan een depressie lijden. En het raakt me nog meer doordat ik van dichtbij heb gezien en meegemaakt hoe ze hieronder lijden.  Ook herkende in de boeken mijn eigen donkere dip of lichte depressie in en ook dat raakt. En ja, dan begint het te borrelen om er mee aan de slag te gaan. Enfin, twee boeken: ” Demonen van de middag” van Andrew Solomon en “Komiek versus depressie” van Kevin Breel .Een paar gedachten van o.a.Solomon en Breel gemixt met een paar van mij.

 

In een dip of een depressie? Wat kan je helpen? (leestijd 4 min.)

De boeken van Andrew Salomon en Kevin Breel vind ik boeiend omdat ze uit eigen ervaring (lees: depressiviteit) schrijven. De boeken lezen als een roman. Andrew Salomon schrijft niet alleen over zijn eigen depressiviteit maar heeft allerlei soorten behandelingen ook zelf uitgeprobeerd.

Zo kroop hij in Senegal in een broeierige deken met de ingewanden van een ram om zich heen. Een plaatselijk ritueel dat als een soort shocktherapie werkt. Bijna hilarisch om te lezen.

 De ervaring van leegte, somberte en eenzaamheid en een gebrek aan energie, vond ik herkenbaar. Solomon schrijft:

“Het tegenovergestelde van een depressie is niet geluk, maar vitaliteit. Het was de vitaliteit die weg leek te sijpelen.” (Andrew Solomon.)

Iedereen ervaart het weer op zijn eigen manier. In andere woorden herken ik dat bij Solomon en Breel.

Vanwaar komt depressie?

De oorzaak van een depressie is niet bekend. Wel zijn er een aantal aanwijzingen zoals :

Een depressie kan ontstaan als de relatie met belangrijke personen in je leven sterk verandert. Dit kunnen zowel neutrale, positieve,als negatieve veranderingen zijn. Denk aan het overlijden van een naaste, echtscheiding, of het uit huis gaan van kinderen, maar ook de geboorte van een kind, verhuizing, een pensionering.

Sociale factoren zoals geestdodend werk en eenzaamheid (5000 facebookvrienden maar niemand om mee te praten ).

Je persoonlijke geschiedenis.

Junkwaarden: Van junkfood word je lichamelijk ziek. Van weinig verheffende waarden worden mensen emotioneel ziek. Te veel waarde hechten aan geld, status, materiële zaken en wat anderen van je denken vermindert de kwaliteit van je leven. Junkwaarden vervormen je geest. (met dank aan Johann Hari, uit het boek: verbinding verbroken)

Wat kan je helpen?

1. Pas je levensstijl aan.
Je levensstijl heeft invloed op hoe je je voelt. Hou enigszins orde en overzicht daarmee ontkracht je de chaos. Dus houd je huis redelijk schoon en opgeruimd, en blijf jezelf verzorgen. Doseer je tv-kijken, geef je niet over aan overmatig alcohol, shoppen, gamen, snoep etc. Slaap niet teveel en niet te weinig. Hoe ongewoon dat ook kan voelen.

2. Wordt deskundige in je eigen reactie. Je hebt een depressie. Je bent niet depressief. Even een ego-momentje. Hoe ging het bij mij? Misschien herken je er iets van? (en ik had een lichte depressie/dip!) Bij mij werd elk restje “gezond verstand”uitgeschakeld. Hoe ik me voelde en wie ik was daar kon ik geen onderscheid in maken. Een doodsangst die maar niet ophoudt. Depressie is een gevoel dat je verstand/je identiteit aantast.Ik voelde me ellendig en bleef als een mixer met kortsluiting dit herhalen. Mijn hoofd was in staat eindeloze, donkere gesprekken te voeren. Die dan weer heel redelijk en rationeel klonken. Zinloos, machteloos, energieloos, zomaar een paar woorden. En als je me dan zou vragen wat zinloos is, zou ik antwoorden: Alles! Ik voelde me volstrekt machteloos tegen mijn dip. Ik had er geen weerwoord tegen. Dit herken ik nu.

Een hulpmiddel dat voor mij nu werkt is hardlopen. ( Oké, het is een soort hollen wat ik doe.) Bewegen helpt! Ik had nooit gedacht dat ik ooit zou hardlopen. Soms moet je gewoon ja- zeggen als iemand tegen je zegt dat hij/zij met je wilt hardlopen. Voor jou is dat misschien wandelen of fietsen of dansen. Dus kom van die bank af en ga wat doen! En wat voor jou werkt, werkt voor jou. Wat dat ook is. Dat is wat Andrew Solomons in zijn boek concludeert met zijn ervaring van onder een deken gaan liggen in een broeierige deken met de ingewanden van een ram om je heen. Wat voor jou werkt, werkt voor jou. 

Depressie is een ziekte van hoe je je voelt. Als je dat gevoel kunt veranderen dan ben je ook “genezen”.Wat bij veel ziektes niet zo is. Als je je eigen depressieve reacties herkent kun je er een depressie mee voorkomen. Iemand zei tegen mij: “ Ja maar…Het kan iedereen overkomen”. En dat is zo, het is een ongrijpbare ziekte. En het overkomt veel mensen. Maar zo denken maakt je wel machteloos en passief. En als je je negatief, leeg en somber voelt en je gaat in beweging komen (wat dat voor jou ook is!) En je voelt je daarna mentaal en fysiek sterker… Dan helpt dat dus.

3“Fifty ways to leave your lover” zingt Paul Simon op een vrolijke manier. Op een niet vrolijke manier houdt depressie je gevangen.Vanuit je depressiviteit kun je de drang voelen om jezelf af te zonderen van de mensen om je heen.

depressie eenzaamheid

Een drang die je gevangen houdt. Door je jezelf af te zonderen ga je je eenzaam voelen. En eenzaamheid is weer een voedingsbodem voor depressieve gedachten.”The problem is all inside your head”. Zo hou je in stand waar je vanaf wilt. Die reactie is natuurlijk, maar het helpt je niet om uit je depressie te komen. Van deze claimende “lover”wil je maar graag af.

Make a new plan, Stan”: Om eenzaamheid te beëindigen heb je mensen om je heen nodig. Je hebt het gevoel nodig dat je iets deelt met een ander. En dat is van betekenis voor jullie allebei.

Wees vooral lief voor jezelf. Ik schrijf een blog over wat er zo in me opkomt. Op basis van mijn kennis en gevoel. Ik kan me voorstellen, dat je nauwelijks de energie op kunt brengen op kunt brengen om deze blog verder te lezen.  Met tips die je alleen maar tegen staan. Een depressie is een ernstige ziekte. Neem contact op met je huisarts als je er niet uitkomt. 

4. Heb en houd moed. Heb hoop. Bedenk dat wat nu pijn doet, dit niet zo blijft. Dat biedt uitzicht en toekomst. Nee, ik weet het -het biedt geen troost. Maar toch, het is belangrijk om je dit te realiseren.

En tenslotte: Een depressie kan veroorzaakt worden door je persoonlijke geschiedenis. Het is belangrijk om aan iemand te kunnen vertellen wat er met je is gebeurd. De oorzaak van al die emoties kunnen in je verleden liggen en zijn voor iedereen anders. Je kunt hulp zoeken om je te helpen je eigen emoties en verleden te onderzoeken. Een niet afgehandeld en afgerond verleden, geeft vaak onrust in het nu en naar de toekomst toe.

Dit kan tot gevolg hebben dat je depressief wordt doordat je niet in contact komt met je eigen behoeften en gevoelens. Maar getraind bent in het aanvoelen van behoeftes van anderen. Daardoor jezelf wegcijfert en daarmee je eigen bron uitput.